
“Het instagram algoritme is kapot”
Hoe vaak zie ik deze opmerking wel niet voorbij komen op Instagram. Deze uitspraak is onjuist en eigenlijk heel raar. Dat geldt ook voor de uitspraak dat “het algoritme” niet mee werkt.
Waarom deze uitspraken onjuist zijn en niet kloppen zal ik je hieronder uitleggen.
Wat is een algoritme
Een algortime kun je zien als een soort recept. Je doet wat ingrediënten bij elkaar en er komt een gerecht uit. Zo werkt het ook met een algortime. Er zijn een aantal “regels” en vervolgens is er een uitkomst. In het volgende stukje zal ik wat concreter zijn met een uitleg over hoe dit bij Instagram werkt.
Instagram en algoritmes
Ja algoritmeS je leest het goed, meervoud. HET Instagram algoritme bestaat niet. Er wordt bij Instagram gebruik gemaakt van meerdere algoritmes. Ieder onderdeel van Instagram (story’s, feed posts, reels etc.) maakt gebruik van een (ander) algortime. In theorie lijken de algoritmes waarschijnlijk wel een beetje op elkaar. Maar ieder onderdeel heeft eigen regels. Waarom denk je dat je zo goed kan scoren als je gebruik maakt van de nieuwste functionaliteiten van Instagram? Die hebben prioriteit.
Het algoritme beïnvloeden?
De vraag die iedereen wilt weten is natuurlijk, hoe zorg ik dat het algortime voor mij werkt? Eigenlijk is het heel simpel. Doe wat Instagram van je verlangd. Ga de interactie aan, en zorg dat andere die ook met jou aangaan. Hoe interessanter je bent voor de gebruikers, des te meer waarde heb je te bieden (denkt Instagram). Hou je aan de regels, dus geen winacties met voorwaarden die niet mogen van Instagram, niet spammen, koop geen volgers en maak gebruik van volg groepjes etc.